Methodieken

Het doel van de therapie is te zorgen dat het kind ontdekt dat er keuzemogelijkheden zijn en weer controle krijgt over datgene waar het last van heeft. De gedachte hier achter is dat het kind zelf (onbewust) weet wat het nodig heeft om het probleem zelf op te lossen. Ik kijk met het kind naar zijn of haar hulpvraag en het kind onderzoekt samen met mij zijn hulpbronnen en oplossingen. Dit is voor ieder kind uniek en bied ik hierdoor een therapie op maat. Het kan gericht zijn op de binnenwereld van het kind, maar ook op zijn of haar plek in het gezin en de relaties met de buitenwereld. Kinder- en Jeugdtherapie dient als ondersteuning en/of aanzet voor het kind om weer in zijn of haar eigen kracht te gaan staan. Zo is het kind in staat om de keuze te maken die zijn of haar probleem kan oplossen. Hierdoor ontwikkelt het kind zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld. En uiteindelijk gaat het er om dat het kind zich weer vrij kan ontwikkelen en zich gelukkiger, blijer en fijner voelt.

Om dit te bereiken kies ik als Kinder- en Jeugdtherapet voor observatie, onderzoek en behandeling vanuit zes verschillende invalshoeken/behandelmodellen.

  • Medisch model: Gericht op medische, lichamelijke oorzaken
  • Stress model: Gericht op de verhouding tussen draagkracht/draaglast
  • Cognitief model: Gericht op het aan/afleren van gedrag
  • Systemisch model: Gericht op communicatie/loyaliteit van het kind binnen systemen/relaties rondom het kind
  • Psychoanalytisch model: Gericht op onverwerkte zaken, trauma’s uit het verleden van het kind

Ik kijk hierdoor naar alle oorzaken die een rol kunnen spelen bij het ontstaan en/of in stand houden van de klachten van uw kind. Deze kunnen liggen op fysiek, emotioneel, cognitief, gedragsmatig en/of sociaal vlak. Meestal zijn de klachten terug te voeren op een combinatie van deze factoren en is een integratieve aanpak waardevol.

Belangrijk hierbij is dat uw kind zich bij mij vertrouwt en veilig voelt. Hier richt ik mij in de eerste sessies ook op. Voelt dat goed dan formuleer ik samen met uw kind een doel. Een doel waar we naartoe gaan werken echter ook een doel dat op ieder moment bijgesteld kan worden. Tijdens de sessies is uw kind bepalend welke interventies ik gebruik.

De diverse therapievormen die ik gebruik zijn onder andere:

  • speltherapie en creatieve activiteiten (o.a. schilderen, knutselen, tekenen)
  • cognitieve gedragstherapie (wat zijn gedachte en gevoelens)
  • ontspanningstherapie
  • korte oplossingstherapie
  • Acceptance and Commitment Therapy
  • Rationeel Emotieve Therapie (RET)
  • Systemisch werk (familieopstellingen, taal zonder grenzen)
  • Inner Child/werken met delen
  • Neuro Linguistisch Programmeren (NLP)
  • Visualisaties, metaforen, sprookjes en andere verhalen

Soms kan het zijn dat het niet voldoende is om alleen met het kind aan het werk te gaan. Dan kan het zinvol zijn om ook te kijken naar de rol van u als ouder. Dit doe ik soms zelf en soms verwijs ik u door.

Mijn benadering is positief en oplossingsgericht. Om het kind weer te leren vertrouwen op zijn eigen kracht zodat deze ik-sterkte ontwikkelt en zelfvertrouwen en daardoor autonoom gaat handelen.